Laporan Inovasi Kumpulan SAF2
Latar Belakang IPGKTAR
Latar Belakang IPGKTAR |
- Tarikh Penubuhan: 1 Jun 1999
- Saiz Kampus: 60 hektar
- Bilangan pelajar: 701 orang
- Staf Akademik: 90 orang
- Staf Bukan Akademik: 74 orang
Maktab yang terletak di Jalan Dato Mohd Musa, Kota Samarahan ini mula beroperasi pada 1 Jun 1999 dan telah dirasmikan pada 22 November 1999 oleh YAB Datuk Patinggi Tan Sri (Dr.) Hj. Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak.
Pada 1 Februari 2001, YAB Tun Hajjah Rahah Bte. Tan Sri Haji Mohd. Noah telah menyempurnakan Majlis Perasmian nama Maktab Perguruan Tun Abdul Razak.
Penubuhan Institut Pendidikan Guru (IPG) sebagai suatu bentuk pengiktirafan kerajaan terhadap agenda memartabatkan profesion keguruan telah dibangkitkan oleh Perdana Menteri Y.A.B. Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi dalam Pembentangan Bajet 2006 dan Pembentangan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Pada hari Sabtu, 8 Rabiulakhir 1427 Hijrah bersamaan 6 Mei 2006, secara rasminya Timbalan Perdana Menteri Y.A.B. Dato' Sri Mohd. Najib Bin Tun Abdul Razak telah menyempurnakan Majlis Pengisytiharan Institut Pendidikan Guru di Institut Perguruan Tun Abdul Razak (IPTAR).
Lokasi IPG Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan.
Pindaan Akta Pendidikan 1996, yang membenarkan maktab perguruan dinaik taraf ke Institut Pendidikan Guru Malaysia telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 25 Ogos 2008. Dewan Negara telah meluluskan pindaan Akta Pendidikan 1996, Bab 9 Seksyen 42- 49 tersebut pada 4 Disember 2008.
Selanjutnya, Y.A.B Menteri Pelajaran, Dato’ Hishamuddin Tun Hussein telah mengisytiharkan secara rasmi semua Institut Perguruan di Malaysia dikenali dengan nama Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan dengan itu IPG Tun Abdul Razak telah ditukar nama kepada IPGM Kampus Tun Abdul Razak pada 16 Januari 2009.
Pada tahun 2010, pentadbiran Institut Pendidikan Guru telah diasingkan daripada Bahagian Pendidikan Guru dan IPG Kampus diselenggara sepenuhnya oleh Institut Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia di Cyberjaya yang dikenali sebagai Institut Pendidikan Guru Malaysia. Sementara itu, semua Institut Pendidikan Guru di seluruh negara telah ditukar nama kepada Institut Pendidikan Guru Kampus (IPGK). Sejak itu, IPG Tun Abdul Razak dikenali sebagai Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Abdul Razak
Visi, misi dan objektif kami adalah seperti jadual di bawah ini.
VISI | MISI | OBJEKTIF |
|
|
|
Piagam Pelanggan
Kami warga Institut Pendidikan Guru Malaysia dan Institut Pendidikan Guru ( IPGM dan IPG) dengan tekad dan iltizam berikrar dan berjanji menumpukan tenaga dan usaha kami untuk:
- memaklumkan penempatan pemohon yang berjaya mengikuti pengajian di IPG dalam tempoh 10 hari bekerja selepas senarai pemohon tersebut diterima dari organisasi berkaitan,
- memastikan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran mematuhi kurikulum pendidikan guru,
- memaklumkan keputusan peperiksaan akhir program / kursus dalam tempoh tujuh ( 7) hari bekerja selepas mesyuarat Senat,
- menganugerahkan Ijazah atau Diploma kepada lulusan dalam tempoh enam (6) bulan selepas keputusan peperiksaan akhir diumumkan,
- memastikan guru baharu lulusan IPGM memenuhi 92% kehendak sekolah dari aspek kualiti diri, kemahiran dalam pengajaran – pembelajaran, kebolehan mengurus kokurikulum, dan kemampuan mengurus tugas- tugas di sekolah,
- mengambil tindakan setiap aduan pelanggan dalam tempoh tiga ( 3 ) hari bekerja.
Pengenalan
Pengenalan |
i. Maklumat Kumpulan
Maklumat kumpulan adalah seperti di bawah ini.
Nama Kumpulan | Logo Kumpulan |
|
MOTO: Menongkah Arus |
ii. Sejarah Penubuhan Kumpulan
Kumpulan telah ditubuhkan pada tahun 2016.
iii. Nama ketua dan keahlian serta lokasi penempatan ahli
KETUA KUMPULAN | ||
Muhaimi bin Suhaili Pensyarah Kanan, DG54 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
||
AHLI KUMPULAN | ||
Anis Alisya binti Abdullah Pengarah, DG54 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
Zaliha Musa Timbalan Pengarah, DG54 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
Dr Radna Wismawati Muhibah Yahya Sawek Pensyarah Cemerlang , DG54 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
Nordin Seruji Pensyarah, DG48 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
Bidari Haili Pensyarah, DG44 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
Cynthia Chan Sing Mei Pegawai Teknologi Maklumat, F44 IPG Kampus Tun Abdul Razak |
iv. Pencapaian kumpulan
2016 |
|
2017 |
|
2018 |
|
2019 |
|
2020 |
|
Signifikan Projek |
a) Kaitan dengan Fungsi Jabatan, Visi dan Misi Jabatan, Piagam Pelanggan dsb
Projek kumpulan SAF2 yang bertajuk SUKAR MENGHASILKAN IDEA INOVASI amat menepati visi IPG sebagai Peneraju Kecemerlangan Pendidikan Guru, dengan misi IPG untuk melahirkan guru yang kompeten dan berjiwa pendidik melalui program pembangunan guru yang dinamik ke arah pendidikan sekolah bertaraf dunia. Projek ini selari dengan keperluan dan tuntutan semasa dunia ke arah pendidikan bermakna berkualiti tinggi dengan menekankan aspek inovasi dalam pendidikan. Selain itu, diharapkan para pelajar dapat meningkatkan kemahiran enam aspek utama iaitu komunikasi, kolaborasi, kritis dan kreatif, sahsiah dan kewarganegara. Projek ini juga memenuhi keperluan aspirasi dan matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.Berdasarkan IPGKTAR ROADMAP 2019 - 2022, kami ingin merealisasikan perjalanan organisasi ini melalui beberapa teras yang dilakarkan ke arah peningkatan KUALITI PELAJAR. Teras 2 memenuhi projek ini iaitu Memperkasakan Amalan Penyelidikan dan Inovasi Keguruan seperti Gambar Rajah di bawah ini.
Antara Standard Pencapaian ke arah Teras 2 Memperkasakan Amalan Penyelidikan dan Inovasi Keguruan ialah memberi kepada fokus khas kepada Design Thinking dalam Penyelidikan Inovasi, Penglibatan dalam KIK Peringkat Negeri / Antarabangsa, Pembentangan Kertas Kerja, dan Penganjuran Program Inovasi. Teras 2 ini ialah ke arah Kualiti Pelajar terutamanya sebagai PENCETUS INOVASI. Melalui inovasi ini, akan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran berinovasi dalam kalangan pelajar apabila mereka berada di sekolah nanti. Hal ini dapat dijelaskan lagi berdasarkan Rajah Teras 2 dan Peningkatan Kualiti Pelajar seperti di bawah ini.
(b) Memenuhi kehendak pelanggan dan pemegang taruh (stakeholder)
Produk yang dihasilkan oleh kumpulan SAF2 merupakan inovasi yang diperlukan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran bagi membantu Kementerian Pendidikan dan Kerajaan Malaysia meningkatkan taraf pendidikan masyarakat melalu inovasi. Produk oleh SAF2 memenuhi keperluan pendidikan dalam usaha menguasai, mempraktikkan dan membudayakan inovasi dalam kehidupan. Oleh itu, kita dapat melahirkan generasi yang boleh berkomunikasi, berkolaborasi, kritis dan berdaya cipta atau mencipta.
(c) Kaitan dengan agenda nasional/local (tempatan)
Penghasilan inovasi dalam sistem pendidikan bagi memastikan sistem pendidikan dipacu dengan efisiennya. Aktiviti inovasi dapat meningkatkan pembelajaran bermakna yang kekal sepanjang hayat. Terdapat enam kompetensi global yang harus dicapai untuk memperoleh pembelajaran bermakna iaitu sahsiah (character), kewarganegaraan (citizenship), pemikiran kritis (critical thinking), kreativiti (creativity), kolaboratif (collaboration) dan komunikasi (communication). Dalam laporan New Pedagogies for Deep Learning (NPDL) yang dianggotai oleh Amerika Syarikat, Kanada, Australia, New Zealand, Netherland, Finland dan Uruguay, mereka telah berkongsi tentang pelaksanaan pembelajaran bermakna yang banyak menggunakan kaedah PBP dengan menjurus kepada pencapaian enam kompetensi global atau 6Cs ini. (Fullan, M. Et al. 2018). Antaranya pembelajaran melalui projek dan pembelajaran berasaskan masalah. Aktiviti menghasilkan inovasi melalui kedua-dua pembelajaran ini akan meningkatkan enam aspek kompetensi Pembelajaran Bermakna NPDL tersebut ditunjukkan seperti Gambar Rajah di bawah ini.
(d) Kaitan dengan keadaan dan ekosistem semasa
Bayangkan, ketika proses inovasi ini dilaksanakan, seluruh dunia sedang mengalami masalah Pandemik COVID19, dan pada masa tersebut kerajaan mula menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac. Oleh itu, inovasi yang dihasilkan hendaklah memenuhi keperluan semasa pada masa yang sama merealisasikan aspirasi organisasi dalam memartabatkan penyelidikan dan inovasi. Inovasi diteruskana meskipun menghadapi masalah berinteraksi secara fizikal atau interaksi face to face dengan pelajar. Inovasi tetap diteruskan tetapi haarus diintegrasikan melalui maya iaitu penggunaan Google Classroom, Google Meet dan mungkin pembinaan laman web bagi memudahkan sistem penyampaian, rujukan dan bimbingan kepada pelajar-pelajar yang terlibat.
Selain sekolah-sekolah, pandemik COVID-19 turut menjejaskan sistem penyampaian di Institut Pendidikan Tinggi, tidak terkecuali Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Abdul Razak sendiri.
Sumber Imej: UNESCO
Idea inovasi haruslah diintegrasikan dengan "Digital Tools" bagi memenuhi tuntutan semasa.
Sumber Imej: FB UNICEF
Ketika seluruh dunia dilanda masalah Pandemic COVID-19, hal ini tidak menjadi alasan atau halangan untuk menghasilkan inovasi malah ciri-cirinya hendaklah memenuhi keadaan dan ekosistem semasa, dalam masa yang sama dapat memenuhi Teras 2 untuk memperkasakan Penyelidikan dan Inovasi seperti yang digariskan dalam IPGKTAR ROADMAP 2019 - 2022.
Sumber Imej: Background vector created by articular - www.freepik.com
Fasa Plan
Fasa Plan |
Plan ialah fasa pertama yang sangat penting kerana proses pelaksanaannya agak panjang. Pada fasa ini, anda akan membina objektif dan proses ini sangat dititikberatkan dalam mempersembahkan hasil yang dihasratkan nanti. Terdapat lima langkah pada peringkat PLAN ini seperti di bawah.
Mengenal pasti projek |
Kaedah brainstorming yang juga dikenali sebagai kaedah sumbang saran ini akan memperlihatkan bagaimana ahli-ahli dalam kumpulan inovasi itu memberi idea-idea untuk mengenal pasti sesuatu masalah yang dipilih berdasarkan pengalaman ahli-ahli kumpulan. Tentu banyak idea yang disumbangkan terutama yang datang daripada pelbagai pengalaman, disiplin, pengetahuan dan kemahiran yang pelbagai. Lebih banyak ahli, dimensi idea lebih bercapah dan meluas. Peraturan dalam mengendalikan sesi brainstorming ini ialah tiada mana-mana bentuk bantahan atau tidak setuju dengan idea yang diberikan. Apa yang penting kita senaraikan sebanyak mungkin masalah yang dirasaikan perlu oleh ahli-ahli kumpulan. Tugas kita, buat catatan setiap idea yang dikemukakan berkenaan dengan masalah yang cuba dikenal pasti. Berdasarkan brainstorming tersebut, kumpulan kami telah memasukkannya dalam jadual seperti di bawah supaya lebih berstruktur. Kami telah menggunakan kaedan brainstorming untuk mengenal pasti projek dan pemilihan projek tersebut.
Memilih Projek |
Proses memilih projek berdasarkan brainstorming dalam kalangan ahli. Dalam organisasi kami, banyak masalah yang boleh dijadikan projek inovasi dan hasil daripada sumbang saran tersebut, berikut ialah lima masalah yang dikenal pasti seperti Jadual di bawah ini.
Bil. | Masalah | Pencadang |
1 | Masalah dalam penghasilan inovasi | Dr. Radna |
2 | Perkhidmatan yang kurang cekap | Muhaimi |
3 | Kemudahan peralatan kerja yang kurang mencukupi | Bidari |
4 | Kepatuhan terhadap budaya kebersihan masih rendah | Nordin |
5 | Kurang kemahiran TMK dalam kalangan AKP | Cynthia |
Berdasarkan masalah di atas, kumpulan kami perlu memilih satu masalah untuk dijadikan projek. Untuk memilih masalah tersebut kami menggunakan kaedah Matrik Pemilihan Tema iaitu berdasarkan empat kriteria iaitu:
1. Imej - Bagaimanakah inovasi yang dihasilkan akan meningkatkan imej organisasi2. Kos - Sejauh manakah kos dapat diminimumkan?3. Masa - Banyak manakah masa dapat dijimatkan?4. Kemampuan ahli - Adakah ahli kumpulan mempunyai keupayaan untuk menghasilkan permasalahan tersebut berdasarkan kepakaran yang ada?
Berikut merupakan Jadual Matrik Pemilihan Tema berdasarkan empat kriteria tadi seperti Jadual di bawah ini.
Tema/Kriteria | Imej (5) | Kos (5) | Masa (5) | Kemampuan Ahli (5) | JUMLAH |
Masalah dalam penghasilan inovasi | 25 (5) | 25 (5) | 20 (4) | 25 (5) | 95 |
Perkhidmatan yang kurang cekap | 25 (5) | 15 (3) | 20 (4) | 20 (4) | 80 |
Kemudahan peralatan kerja yang kurang mencukupi | 15 (3) | 5 (1) | 15 (3) | 5 (1) | 40 |
Kepatuhan terhadap budaya kebersihan masih rendah | 20 (4) | 20 (4) | 20 (4) | 20 (4) | 80 |
Kurang kemahiran TMK dalam kalangan AKP | 10 (2) | 10 (2) | 20 (4) | 15 (3) | 55 |
(Sumber: 26 orang pelajar PPISMP Opsyen BM6)
Daripada matrik pemilihan tema didapati bahawa tema tentang masalah dalam penghasilan inovasi mempunyai skor yang paling tinggi dari aspek peningkatan imej organisasi, meminimumkan kos, menjimatkan masa dan dalam kemampuan ahli. Berikut ialah senarai masalah yang berkaitan dalam penghasilan dalam inovasi berdasarkan maklum balas kepada 26 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) Opsyen Bahasa Melayu Kumpulan 6 bagi mendapatkan maklum balas daripada mereka. Setelah memilih tema di atas, kumpulan kami melakukan brainstorming untuk mengenal pasti masalah yang lebih kursus lagi tentang masalah dalam penghasilan inovasi. Berikut ialah masalah-masalah yang dkenal pasti itu seperti Jadual di bawah ini.
Bil. | Masalah | Pencadang |
1 | Kaedah mengajar inovasi yang kurang berkesan. | Anis Alisya |
2 | Kekurangan pengetahuan dan kemahiran | Zaliha |
3 | Sukar mendapatkan bahan | Nordin |
4 | Kekurangan masa | Muhaimi |
5 | Kos yang tinggi | Dr Radna |
6 | Kurang persekitaran budaya inovasi. | Cynthia |
7 | Kurang mendapat maklum balas pengguna | Nordin |
8 | Sukar menghasilkan idea inovasi. | Dr Radna |
9 | Kurang kerjasama daripada ahli | Bidari |
Bagi memiih masalah dengan lebih tepat, kami menggunakan Force Ranking untuk mengenal pasti kepentingan masalah itu untuk diperhatikan. Berikut ialah beberapa masalah penting yang dipilih berdasarkan kepentingannya seperti Jadual Force Ranking d bawah ini.
Bil. | Masalah | Pencadang | Penting | Kurang penting |
1 | Kaedah mengajar inovasi yang kurang berkesan. | Anis Alisya | ||
2 | Kekurangan pengetahuan dan kemahiran | Zaliha | ||
3 | Sukar mendapatkan bahan | Nordin | ||
4 | Kekurangan masa | Muhaimi | ||
5 | Kos yang tinggi | Dr Radna | ||
6 | Kurang persekitaran budaya inovasi. | Cynthia | ||
7 | Kurang mendapat maklum balas pengguna | Nordin | ||
8 | Sukar menghasilkan idea inovasi. | Dr Radna | ||
9 | Kurang kerjasama daripada ahli | Bidari |
Isu-isu dan masalah dalam menghasilkan inovasi ditunjukkan dalam Jadual Analisis Data Matrik di bawah ini.
Bil. | Masalah | Pencadang | Keupayaan | Kritikal |
A | Kekurangan masa untuk menghasilkan inovasi | Muhaimi | 0 | 1 |
B | Kurang pengetahuan dan kemahiran dalam menghasilkan inovasi | Zaliha | 8 | 10 |
C | Kaedah penghasilan inovasi yang kurang berkesan | Anis | 6 | 2 |
D | Sukar menghasilkan idea inovasi | Dr Radna | 4 | 9 |
SKALA:
9 - 10 Sangat setuju
7 - 8 Setuju
5 - 6 Masih setuju
3 - 4 Kurang setuju
1 - 2 Tidak setuju
RAJAH: Analisis Data Matriks
Meskipun, kurang pengetahuan dan kemahiran dalam menghasilkan inovasi menjadi keutamaan, kami bertekad untuk mengenal pasti masalah berdasarkan apa pelajar mahu. Sehubungan itu, tinjauan tentang masalah inovasi telah ditadbir berdasarkan Kertas Semak Masalah seperti di bawah dengan meminta pandangan daripada 103 pelajar untuk mengetahui masalah yang menimpa mereka. Berikut ialah Jadual Kertas Semak Masalah seperti Jadual di bawah ini.
Masalah | Frekuensi/Bilangan kekerapan | Jumlah (Peratus) |
Kaedah mengajar inovasi yang kurang berkesan. |
4 | 3.9 |
Sukar menghasilkan idea inovasi. | 58 | 56.2 |
Kekurangan pengetahuan dan kemahiran dalam menghasilkan inovasi. | 26 | 25.2 |
Kekurangan masa | 9 | 8.7 |
Persekitaran yang kurang mempunyai budaya inovasi. | 7 | 6.8 |
Sumber: 103 pelajar PPISMP Opsyen BM
Sumber: 103 Responden Pelajar PPISMP Opsyen BM
Rumusan tinjauan daripada pelajar mendapati masalah sebenarnya yang berlaku dalam kalangan pelajar ialah:
"SUKAR MENGHASILKAN IDEA INOVASI"
Menganalisis projek |
Definisi Masalah
What: Pelajar sukar menghasilkan idea inovasi
Where: Di IPG (Institut Pengajian Tinggi yang melatih bakal guru dengan menawarkan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan [PISMP])
Why: Mereka kurang bimbingan untuk menghasilkan inovasi
Who: Pelajar-pelajar Persediaan PISMP Opsyen BM IPG Kampus Tun Abdul Razak
When: Ketika dikehendaki menghantar inovasi untuk pertandingan
How: Hal ini kerana, kursus-kursus yang berkaitan dengan inovasi diajar pada Semester 7 dan Semester 8 sahaja
IMPAK
Jika bakal guru ini mempunyai keupayaan menghasilkan inovasi dengan mudah dan berkesan, sistem penyampaian pembelajaran akan menjadi lebih efisien dan berkualiti. Guru-guru inilah yang akan membudayakan inovasi dalam kalangan pelajar. Jika budaya inovasi sudah diterapkan seawal sekolah rendah, kami percaya kita dapat melahirkan MASYARAKAT PENCIPTA, bukan MASYARAKAT PENGGUNA semata-mata. Dengan ini nanti, banyak produk yang diciptakan oleh Malaysia pada masa akan datang. Dengan ini negara kita lebih berdaya saing seperti masyarakat pencipta lain seperti dari negara Amerika, China, Jepun, Korea Selatan dan negara-negara Eropah yang lain.
Setelah mengenal pasti masalah, kami membuat analisis terhadap punca melalui Rajah Ishikawa untuk mengetahui punca-puncanya. Terdapat lima faktor yang diambil kira iaitu faktor kaedah, manusia, persekitaran, bahan dan peralatan. Tulang ikan yang besar ialah punca-punca masalah tersebut, manakala tulang ikan yang kecil ialah punca kepada punca masalah tersebut atau punca yang paling mungkin seperti yang ditunjukkan dalam Gambar Rajah Ishikawa 1 di bawah ini.
Gambar Rajah Ishikawa 1
Berdasarkan punca-punca yang diberikan, kami membuat justifikasi tentang maklumat yang diberikan itu berdasarkan Jadual di bawah iaitu tentang sumber maklumat diperoleh, penemuan, tanggungjawab ahli kumpulan dan keputusan yang di ambil.
Punca | Sumber | Penemuan | Tanggungjawab | Keputusan |
Kaedah | ||||
Penyampaian kurang difahami | Soal selidik | Didapati ramai kalangan pelajar berminat menghasilkan inovasi tetapi kaedah penampaian yang kurang difahami. Kurang panduan yang jelas tentang inovasi menyebabkan keadaan ini berlaku. | Anis Alisya | Diterima |
Membosankan | Soal selidik | Penyampaian tentang inovasi tidak selari dengan perkembangan semasa terutamanya kurang penggunaan TMK | Dr Radna | Tidak diterima |
Manusia | ||||
Kurang yakin | Pemerhatian | Didapati pelajar masih kurang yakin tentang kemampuan mereka. Hal ini disebabkan oleh kurangnya pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki mereka. | Nordin | Tidak diterima |
Kurang bimbingan | Soal selidik | Tinjauan melalui Google Form mendapati pelajar perlu lebih banyak bimbingan supaya hala tuju lebih jelas. | Muhaimi | Diterima |
Persekitaran | ||||
Kurang persekitaran inovasi | Pemerhatian | Budaya inovasi dalam kalangan pelajar rendah kerana mereka tidak diberi pendedahan yang lebih mendalam ketika di sekolah rendah dan menengah. | Zaliha | Diterima |
Bahan | ||||
Bahan mahal | Temu bual | Bahan memang ada yang mahal tetapi ada pilihan untuk mencari bahan kitar semula. | Bidari | Tidak diterima |
Sukar diperoleh | Soal selidik | Ada juga bahan yang sukar diperoleh tetapi ada alternatif menggantikan dengan bahan-bahan alternatif lain. | Muhaimi | Tidak diterima |
Peralatan | ||||
"Tools" inovasi sukar difahami | Temu bual | Didapati bahawa pendedahan penggunaan tool inovasi kurang diberi pendedahan dan mereka tidak dibimbing untuk mengaplikasikan pengetahuan mereka. | Cynthia | Diterima |
Setelah membuat justifikasi maklumat yang dikemukakan oleh ahli-ahli kumpulan, sekarang kami fokuskan punca-punca yang paling mungkin seperti yang telah dibincangkan. Kami menerima empat punca yang paling mungkin menyebabkan sukar menghasilkan idea inovasi iaitu tiada panduan, kurang bimbingan, kurang budaya, dan kurang pendedahan penggunaan tool inovasi. Punca-punca paling mungkin dijelaskan dalam Gambar Rajah Ishikawa 2 di bawah ini.
Gambar Rajah Ishikawa 2
Penetapan Objektif / Sasaran Projek |
Selepas mengetahui punca-punca masalah yang paling mungkin, kami akan membuat tinjauan melalui soal selidik yang diagihkan melalui Google Form kepada 103 orang pelajar PPISMP Opsyen BM untuk mengisi borang tersebut. Kami hendak mengetahui berapa kerapkah punca-punca masalah tersebut menyebabkan wujudnya masalah Sukar Menghasil Idea Inovasi ini.
SOAL SELIDIK DALAM TALIAN
Daripada tinjauan tersebut didapati bahawa jumlah kekerapan punca yang terkumpul bagi keempat-empat punca ialah sebanyak 256. Data-data tersebut ditunjukkan dalam Jadual Analisis Data Dalam Talian di bawah ini.
Punca Masalah | Kekerapan | Kekerapan (%) | Kekerapan Kumulatif | % Kumulatif |
Budaya inovasi rendah | 83 | 32.4 | 83 | 32.4 |
Tiada panduan | 62 | 24.2 | 145 | 56.6 |
Tiada pendedahan tool inovasi | 59 | 23.1 | 204 | 79.7 |
Kurang bimbingan | 52 | 20.3 | 256 | 100 |
JUMLAH | 256 | 100 |
Selepas itu, kami melakarkan data yang diperoleh dalam bentuk Graf Pareto 1 seperti Graf Pareto 1 di bawah ini.
Graf Pareto 1
Selepas itu, kami sasarkan berapakah pengurangan punca-punca yang hendak dikurangkan dengan menggunakan prinsip Pareto 80:20. Jika punca-punca masalah banyak, semakin kuranglah kesan untuk mengurangkan masalah Sukar Menghasilkan Idea Inovasi. Jika punca-punca masalah dikurangkan sebanyak 80 peratus atau lebih, kemungkinan masalah tersebut dikurangkan menjadi tinggi. Dengan ini, inovasi yang dihasilkan itu berjaya mengatasi masalah yang berlaku melalui pengurangan puncanya. Berikut ialah sasaran kami:
PARETO 80:20= Kekerapan terkumpul x 80/100256 x 80/100 = 204.8
Oleh itu, sasaran kami ialah mengurangkan sebanyak 204.8 kekerapan iaitu 80 peratus atau lebih.
SASARAN UTAMA = 204.8 (Kekerapan punca yang perlu dikurangkan)
Kami membuat sasaran projek seperti di bawah ini. Bagi yang sasaran lain iaitu nombor 2, 3, dan 4, merupakan tambahan dan nilai tambah yang hendak kami semak sebagai keberkesanan aspek PENILAIAN dalam fasa PDCA nanti. Penetapan Sasaran Projek kami adalah seperti di bawah ini.
Cadangan Penyelesaian |
GAMBAR RAJAH: Peta Minda Berhirarki
Cadangan Penyelesaian masalah
"MEMBANGUNKAN KAEDAH YANG MUDAH UNTUK MENGHASILKAN INOVASI"
Fasa Do
Fasa Do |
Pelaksanaan |
Pada fasa pelaksanaan ini, kami hasilkan prototaip serta aktiviti rintis sebagai uji cuba kepada inovasi yang kami hasilkan sehinggalah kami melaksanakan inovasi ini untuk 103 orang pelajar PPISMP Opsyen BM. Berikut ialah Carta Perbatuan Gann seperti jadual di bawah ini.
Bagi menghasilkan prototaip kami yang pertama, kami mengguna tool HOW TO HOW untuk memberi gambaran bentuk inovasi yang akan kami bangunkan. Berdasarkan cadangan Membangunkan Kaedah Yang Mudah Untuk Menghasilkan Inovasi, berikut ialah ciri-ciri inovasi kami yang dapat dijanakan melalui tool HOW TO HOW di bawah ini.
Daripada Rajah HOW TO HOW di atas, dapat kami rumusakan cadangan penyelesaian masalah seperti di bawah ini.
- Menghasilkan kaedah tentang cara menghasilkan inovasi.
- Kaedah tersebut mengandungi langkah-langkah daripada awal hingga akhir.
- Membahagikan langkah-langkah membuat inovasi berdasarkan fasa-fasa.
- Proses setiap fasa hendaklah mengandungi langkah-langkah yang jelas dan mudah.
- Membina laman web untuk memudahkan capaian maklumat berkaitan dengan cara membuat inovasi.
- Menghasilkan aplikasi mudah untuk memberi maklumat yang pantas dan efisien kepada pelajar.
- Bimbingan dilaksanakan secara maya dengan berbantukan Google Meet dan Google Classroom
PROTOTAIP 1 |
Prototaip pertama telah dibangunkan untuk menguji 122 orang pelajar PPISMP Opsyen BM. Kami mula menyesuaikan kaedah Design Thinking untuk menghasilkan inovasi. Bagaimanapun, kami berpendapat bahawa Design Thinking hanya sesuai untuk menghasilkan produk dan banyak digunakan oleh syarikat swasta dalam mengahasilkan inovasi. Tambahan pula, kaedah itu kurang jelas daripada aspek pengukurannya kerana melibatkan bidang pendidikan. Oleh yang demikian kami membangunkan prototaip yang kedua pula.
PROTOTAIP 2 |
Prototaip kedua telah dibangunkan untuk menguji 19 orang pelajar PPISMP Opsyen BM melalui satu Tutorial yang diadakan kepada mereka sebagai satu aktiviti yang terdapat dalam Hasil Pembelajaran kursus yang dipelajari oleh mereka melalui kursus BMM1034 Kemahiran Bahasa Melayu. Kami mula menghasilkan fasa-fasa inovasi yang sesuai untuk bidang pendidikan iaitu bermula dengan Problem (Masalah), Unpacak (Merungkai), Suggest (Cadangkan), Action (Menghasilkan Prototaip dan membuat Uji cuba), Reflect (Membuat Refleksi iaitu pengukuran yang sesuai dengan bidang pendidikan), dan akhir sekali Do (Pelaksanaan, Peluasan dan pemeliharaan hak cipta).
PROTOTAIP 3 |
Prototaip yang ketiga pula melibatkan 122 pelajar PPSIMP Opsyen BM, melalui satu Slot Inovasi dan selepas dua minggu mereka diminta membentang prototaip yang dihasilkan oleh mereka dengan menggunakan kaedan PUSAR + DO.
PELAKSANAAN |
Berikut ialah Fasa Pelaksanaan yang dibuat untuk menghasilkan inovasi dengan menggunakan Kaedah PUSAR + DO ini . Pelajar yang terlibat ialah seramai lima kumpulan iaitu BM2 (19 orang), BM3 (19 orang), BM4 (20 orang), BM5 (19 orang) dan BM6 (26 orang). Jumlah keseluruhannya ialah 103 orang. Berikut ialah maklumat Fasa, Tarikh, dan Kumpulan yang terlibat seperti Jadual di bawah.
FASA | TARIKH | KUMPULAN |
FASA 1: PROBLEM (P) | 30 & 31 Mac 2020 | Kumpulan BM2 & BM3 (38 orang); Kumpulan BM4, BM5, & BM6 (65 orang) |
FASA 2: UNPACK (U) | 6 & 7 April 2020 | Kumpulan BM2 & BM3 (38 orang); Kumpulan BM4, BM5, & BM6 (65 orang) |
FASA 3: SUGGEST (S) | 13 & 14 April 2020 | Kumpulan BM2 & BM3 (38 orang); Kumpulan BM4, BM5, & BM6 (65 orang) |
FASA 4: ACTION (A) | 20 & 21 April 2020 | Kumpulan BM2 & BM3 (38 orang); Kumpulan BM4, BM5, & BM6 (65 orang) |
FASA 5 & 6: REFLECT (R) & DO | 27 & 28 April 2020 | Kumpulan BM2 & BM3 (38 orang); Kumpulan BM4, BM5, & BM6 (65 orang) |
Bagaimanapun, apabila berlaku Pandemik COVID 19, kami menggunakan Google Classroom dan Google Meet untuk berinteraksi dengan pelajar. Akhirnya Kaedah ini kami masukkan ke dalam Laman Web bagi memudahkan pelajar mengakses panduan dan cara pelaksanaannya dengan menggunakan telefon bimbit di mana-mana mereka berada.
1. PUSAR + DO - Suatu Pengenalan
2. FASA 1: Problem
3. FASA 2: Unpack
4. FASA 3: Suggest
5. FASA 4: Action
6. FASA 5: Reflection
7. FASA 6: DO
Berikut ialah ikon yang terdapat dalam paparan laman web tersebut tentang panduan dan tatacara secara lebih rinci dalam menghasilkan inovasi seperti imej dan alamat pautan tersebur di bawah ini.
|
Fasa Check
Fasa Check |
Penilaian |
Dalam Fasa Penilaian ini, kami akan imbas kembali Penetapan Sasaran Projek di bawah ini sama ada dapat mencapai sasaran atau tidak. Penetapan sasaran projek mengandungi empat perkara di bawah ini.
Dalam Fasa Penilaian, kami membuat pengukuran dan penilaian pada bulan Mei seperti dalam Carta Perbaatuan di bawah ini melalui satu soal selidik iaitu tinjauan tentang maklum balas menghasilkan inovasi menggunakan Kaedah PUSAR + DO. Soal selidik ini mengandungi tiga bahagian iaitu:
(i) Persepsi tentang punca-punca masalah
(ii) Pencapaian kemahiran 6Cs
(iii) Peningkatan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman
Soal selidik tentang tinjauan ini menggunakan Google Form dan telah diisi oleh 103 pelajar.
(1) Mengurangkan kekerapan punca sebanyak 80% atau lebih berdasarkan prinsip Pareto 80:20.
(i) Pareto 2
Selepas tinjauan melalui soal selidik dibuat terhadap 103 orang pelajar PPISMP Opsyen BM, beikut merupakan keputusan daripada soal selidik tersebut seperti dalam Jadual di bawah ini.
Punca Masalah | Kekerapan | Kekerapan (%) | Kekerapan Kumulatif | % Kumulatif |
Budaya inovasi rendah | 11 | 27.5 | 11 | 27.5 |
Tiada panduan | 9 | 22.5 | 20 | 50 |
Tiada pendedahan tool inovasi | 15 | 37.5 | 35 | 87.5 |
Kurang bimbingan | 5 | 12.5 | 40 | 100 |
JUMLAH | 40 | 100 |
Graf Pareto 2
Jumlah kekerapan punca yang terkumpul dalam Pareto 2 ialah 40.
Jumlah kekerapan punca yang telah dikurangkan = Pareto 1 - Pareto 2
Jumlah kekerapan punca yang telah dikurangkan = 256 - 40
= 216 (Kekerapan punca yang telah dikurangkan)
= 216/256 x 100 = 84.4% melebihi sasaran sebanyak 4.4% perbezaan.
Berikut ialah perbandingan semula Graf Pareto 1 dan Pareto 2
(i) Pareto 1
(ii) Pareto 2
Pengurangan punca bertambah 84.4% melebihi sasaran sebanyak 4.4% perbezaan. Kesimpulannya, penetapan sasaran projek berjaya mengurangkan jumlah kekerapan punca.
(2) Pelajar dapat meningkatkan kemahiran 6Cs iaitu Komunikasi, Kolaboratif, kreativiti, pemikiran kritis, sahsiah dan kewarganegaraan dalam kalangan pelajar.
Berdasarkan tinjauan tersebut, berikut merupakan data tentang persepsi pelajar yang telah menguasai kemahiran 6Cs di bawah melalui liam skala iaitu TS (Tidak setuju), KS (Kurang setuju), MS (Masih setuju), S (Setuju), dan SS (Sangat setuju) seperti jadual di bawah ini.
Jadual Bil & Peratus Persepsi Pelajar Yang Menguasai Kemahiran 6Cs | ||||||||||
TS | KS | MS | S | SS | ||||||
Bil | % | Bil | % | Bil | % | Bil | % | Bil | % | |
Saya dapat meningkatkan kemahiran berkomunikasi sama ada secara lisan atau tulisan sepanjang menggunakan kaedah PUSAR + DO. (KOMUNIKASI) | 0 | 0 | 11 | 10.7 | 11 | 10.7 | 58 | 56.3 | 32 | 31.1 |
Saya dapat meningkatkan hubungan kerjasama dan kerja berpasukan dalam kalangan ahli sepanjang menggunakan kaedah PUSAR + DO. (KOLABORATIF) | 0 | 0 | 10 | 9.7 | 10 | 9.7 | 46 | 44.7 | 47 | 45.6 |
Saya dapat mengasah pemikiran kreatif dan inovatif lagi sepanjang menggunakan kaedah PUSAR + DO dalam menghasilkan inovasi. (PEMIKIRAN KREATIF) | 1 | 1 | 11 | 10.7 | 11 | 10.7 | 59 | 57.3 | 32 | 31.1 |
Saya dapat berfikir lebih kritis dalam kalangan rakan ketika melihat sesuatu persoalan dalam inovasi yang dihasilkan melalui kaedah PUSAR + DO. (PEMIKIRAN KRITIS) | 0 | 0 | 13 | 12.6 | 13 | 12.6 | 53 | 51.5 | 36 | 35 |
Melalui kaedah PUSAR + DO dalam menghasilkan inovasi, saya dapat meningkatkan kesedaran dan tanggungjawab sebagai guru untuk menghasilkan inovasi kepada murid-murid saya nanti. (KEWARGANEGARAAN) | 0 | 0 | 5 | 4.9 | 5 | 4.9 | 55 | 53.4 | 43 | 41.7 |
Saya dapat memupuk nilai ketabahan, kesabaran dan kegigihan dalam menghasilkan inovasi melalui aktiviti PUSAR + DO. (SAHSIAH) | 0 | 0 | 7 | 6.8 | 51 | 6.8 | 51 | 49.5 | 45 | 43.7 |
Dapatan menunjukkan bahawa keseluruhannya, kebanyakan pelajar Sangat Setuju dan Setuju yang mereka dapat menguasai keenam-enam kemahiran tersebut. Dengan ini dapatlah dikatakan bahawa kebanyakan ppelajar telah menguasai kemahiran 6cs ini.
(3) Pelajar dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman inovasi.
Bagi penetapan sasaran ketiga pula, sebanyak 8.7% pelajar masih bersetuju bahawa mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman inovasi. Manakala Setuju pula sebanyak 58.3% dan Sangat setuju mencatat 33%. Dapatan juga menunjukkan bahawa tidak ada pelajar yang mengatakan bahawa mereka tidak setuju dan kurang setuju dengan pernyataan tersebut. Keseluruhannya, dapatlah dikatakan bahawa pelajar PPISMP Opsyen BM dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman inovasi melalui aktiviti menghasilkan inovasi menggunakan kaedah PUSAR + DO.
Sumber: Tinjauan Melalui Google Form
(4) Menghasilkan sekurang-kuranya 20 inovasi dalam kalangan 103 pelajar.
Penetapan sasaran keempat pula ialah keupayaan pelajar menghasilkan sekurang-kurangnya 20 inovasi dalam kalangan 103 pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa kumpulan pelajar yang dapat menghasilkan inovasi ialah seramai 25 kumpulan iaitu melebihi sasaran yang telah ditetapkan. Berikut ialah Nama Kumpulan, Kelas Kumpulan PPISMP, dan Nama Inovasi / Produk / Projek seperti dalam Jadual di bawah ini.
Berikut ialah salah satu contoh laporan yang telah dihantar oleh sebuah kumpulan pada muka surat depannya.
(5) Penjimatan
Dari segi kewangan, PUSAR + DO dapat memberi penjimatan sebanyak RM15,450.00 untuk mengadakan Kursus Bimbingan ini iaitu mengandungi 45 jam atau 3 KREDIT untuk 15 minggu, dan untuk seminggu selama 3 jam sesi bimbingan akan diberikan.
Apabila PUSAR + DO dilaksanakan, dengan suasana Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan, medium yang digunakan untuk melaksanakan kursus ini ialah dalam Talian iaitu menggunakan Google Meet dan kami telah membina satu laman web bagi tujuan memudahkan lagi sebarang nota dan rujukan dibuat. Masa 45 jam sebenarnya dapat dikurangkan menjadi 15 jam sahaja. Dari aspek masa, berlaku penjimatan selama 30 jam yang melibatkan 103 orang pelajar dari seluruh Malaysia, iaitu dari Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia tanpa interaksi bersemuka.
Jumlah pelajar terlibat: 103 orang pelajar
1 orang RM15.00 (makan dan peralatan) seminggu, atau tiga jam.
Kos yang perlu ditanggung untuk seorang ialah RM15.00
Kos Seminggu: 103 orang X RM15.00 = RM1,545
Kos 15 minggu: RM1,545 X 15 minggu = RM23,175.00
Melalui PUSAR + DO hanya dilaksanakan 5 Minggu sahaja.
Kos 5 minggu: RM1,545 X 5 = RM7,725
PENJIMATAN = RM23,175.00 - RM7,725
= RM15,450
Fasa Action
Fasa Action |
Pemantauan |
Bagi aspek pemantauan, kami merancang akan melaksanakan proses tersebut pada bulan Julai yang melibatkan 103 orang pelajar PPISMP Opsyen BM ini dari aspek pemurnian laporan, persediaan dokumentasi dan penglibatan dalam pertandingan inovasi dan showcase sempena Konvensyen Penyelidikan dan Inovasi IPG Kampus Tun Abdul Razak yang akan diadakan pada bulan Oktober 2020. Berikut ialah Carta perbatuan perancangan dari aspek pemantauan seperti di bawah ini.
Bagi aspek pemantauan, kami akan menentukan kesinambungan proses pelaksanaan inovasi pada kemuncak Konvensyen Penyelidikan dan Inovasi yang akan diadakan di IPG Kampus Tun Abdul Razak yang melibatkan aktiviti pertandingan, showcase dan seminar penyelidikan. Pada konvensyen tersebut semua pelajar dan semua staf akademik dan bukan akademik akan menyertai pertandingan inovasi buat julung kalinya. Bagi aspek pemantauan, kami akan laksanakan pada bulan Julai bagi memastikan laporan inovasi tersebut telah dilaksanakan serta aktiviti dokumentasi. 25 kumpulan inovasi ini akan bertanding dalam konvensyen inovasi tersebut serta membuat showcase. Bagi aspek penyeragaman pula, kami akan memperluas perkongsian dan siri bengkel PUSAR + DO ini kepada semua warga IPG Kampus Tun Abdul Razak dan semua staf pada perancangan tahun 2021 nanti. Kami juga bercadang akan membuat penyeragaman di beberapa IPG kampus lain dan siri-siri pembengkelan yang lebih kerap lagi. Berikut ialah perancangan pemantauan yang akan dilaksanakan oleh kumpulan kami seperti JAdual di bawah ini.
Perkara | Kumpulan | Tarikh |
Permurnian laporan | Kumpulan BM2 (19 orang) | 29 Jun - 5 Julai 2020 |
Permurnian laporan | Kumpulan BM3 (19 orang) | 6 - 12 Julai 2020 |
Permurnian laporan | Kumpulan BM4 (20 orang) | 13 - 19 Julai 2020 |
Permurnian laporan | Kumpulan BM5 (19 orang) | 20 - 26 Julai 2020 |
Permurnian laporan | Kumpulan BM6 (26 orang) | 27 Julai - 2 Ogos 2020 |
Dokumentasi | Semua kumpulan (103 orang) | 30 Ogos 2020 |
Konvensyen Penyelidikan dan Inovasi (PIK) | Semua kumpulan (103 orang) | Oktober 2020 |
Showcase PIK | Semua kumpulan (103 orang) | Oktober 2020 |
Dari aspek peluasan, kami telah membina laman web untuk mempromosikan PUSAR + DO dan sebagai rujukan apabila kami memberi kursus kepada para pelajar, guru dan para pensyarah nanti. Paparan laman Web tersebut ada dalam http://muhaimisuhaili.com/index.php/ms/portfolio
Selain itu, aspek pengekalan pula, kami telah memberi bimbingan kepada semua pensyarah dan Anggota Kumpulan Pelaksana (AKP) untuk menghasilkan inovasi yang masing-masing melibatkan tiga siri dan empat siri.
Semasa Konvensyen Penyelidikan, Inovasi & Kreativiti (PIK2020), 100% pensyarah dan AKP telah terlibat dalam aktiviti inovasi di mana 10 buah inovasi dihasilkan dalam kalangan AKP, 22 buah inovasi dihasilkan oleh staf akademik dan 73 inovasi dihasilkan oleh pelajar. Jumlah inovasi dari segi pungutan pingat seperti di bawah. Jumlah pungutan pingat ialah 81 daripada 101 penyertaan inovasi tersebut.
Suasana Konvensyen Penyelidikan Inovasi dan Kreativiti (PIK) 2020 peringkat IPG Kampus Tun Abdul Razak yang diadakan pada 8 hingga 9 September 2020 seperti gambar di bawah ini.
4 Siri Bimbingan Inovasi untuk AKP:
Bimbingan Siri 1: 23 Januari 2020
Bimbingan Siri 2: 6 Februari 2020
Bimbingan Siri 3: 25 hingga 26 Jun 2020
Bimbingan Siri 4: 10 Ogos 2020
3 Siri Bimbingan Inovasi untuk Pensyarah:
Bimbingan Siri 1: 20 Februari 2020
Bimbingan Siri 2: 20 hingga 21 Julai 2020
Bimbingan Siri 3: 27 hingga 20 Ogos 2020
Aktiviti-aktiviti pembentangan prototaip dalam salah satu siri bimbingan untuk menambah baik inovasi yang dibangunkan seperti gambar-gambar di bawah ini.
Idea untuk menghasilkan kaedah menghasilkan inovasi sudah dimulakan dengan 12 orang fasilitator yang berbengkel pada 22 Oktober 2019 lagi sebagai pencetus idea untuk menghasilkan Kaedah PUSAR + DO ini.
Peluasan dan Replikasi |
Sekolah-sekolah yang terlibat ialah sebanyak 24 sekolah menengah dan sekolah rendah di kawasan Simunjan. Berikut ialah sekolah-sekolah yang terlibat:
BIL. | SEKOLAH | JUMLAH GURU |
1 | SMK Simunjan No. 1 | 2 orang guru |
2 | SMK Gedong | 2 orang guru |
3 | SMK Sri Sadong | 2 orang guru |
4 | SMK Sebuyau | 2 orang guru |
5 | SJK Chung Hua Simunjan | 1 orang |
6 | SK Tungkah Melayu | 1 orang |
7 | SK Tuanku Bagus | 1 orang |
8 | SK Abang Man | 1 orang |
9 | SK Sebangkoi Mawang | 1 orang |
10 | SK Lingkau | 1 orang |
11 | SK Munggu Lallang | 1 orang |
12 | SJK Chung Hua Sebuyau | 1 orang |
13 | SK Semalatong | 1 orang |
14 | SK Haji Bujang Sebangan | 1 orang |
15 | SK Sageng | 1 orang |
16 | SK Tebelu | 1 orang |
17 | SK Gunung Ngeli | 1 orang |
18 | SK Skitong/Meranti | 1 orang |
19 | SK Kepayang | 1 orang |
20 | SK Telagus/Jerok | 1 orang |
JUMLAH KESELURUHAN GURU | 24 |
(1) Sesi Perkongsian tentang PUSAR + DO, dan Taklimat Pengoperasian Inovasi
PADA 7 Julai 2020, Jabatan Pengajian Melayu (JPM) menganjurkan sesi perkongsian tentang PUSAR + DO, dan taklimat pengoperasian inovasi kepada para pensyarah JPM dan Jabatan Hal Ehwal Pelajar (JHEP) bagi membimbing 122 orang pelajar JPM untuk menghasilkan inovasi.
Objektif perkongsian ini bertujuan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran para pensyarah untuk membimbing pelajar menghasilkan inovasi.
Melalui kaedah PUSAR + DO, pelajar dapat mempersiapkan langkah-langkah yang harus diambil tentang hala tuju sebelum menghantar laporan inovasi untuk tujuan Konvensyen Penyelidikan dan Inovasi peringkat IPG Kampus Tun Abdul Razak.
Sesi perkongsian tersebut telah disampaikan oleh Encik Muhaimi Suhaili, dari Jabatan Pengajian Melayu.
(2) (i) Bengkel Menghasilkan Inovasi dengan Menggunakan Kaedah PUSAR + DO
SATU bengkel tentang panduan menghasilkan inovasi telah diadakan di Pusat Kegiatan Guru Simunjan pada 16 hingga 17 Julai anjuran Jabataan Pengajian Melayu, IPG Kampus Tun Abdul Razak dengan kerjasama Pejabat Pendidikan Daerah Simunjan.
Seramai 25 peserta yang terdiri daripada guru sekolah rendah dan menengah ini telah mengikuti kursus ini dan dibimbing untuk menghasilkan inovasi dengan menggunakan kaedah PUSAR + DO.
Majlis pembukaan dan penutupan telah disempurnakan oleh Pegawai Pendidikan Daerah Simunjan iaitu Encik Hasbi Ancheh.
Sesi bengkel itu telah dikendalikan oleh Encik Muhaimi Suhaili, Encik Halik Wang dan Encik Michael Belekum iatu pensyarah dari Jabatan Pengajian Melayu, IPG Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan.
Sesi perkongsian tersebut telah disampaikan oleh Encik Muhaimi Suhaili, dari Jabatan Pengajian Melayu.
(2) (ii) Bengkel Siri 2: Bimbingan Pelaporan Inovasi dengan Menggunakan Kaedah PUSAR + DO dan laporan kajian tindakan
Bengkel Siri 2 tentang panduan pelaporan inovasi dan kajian tindakan telah diadakan di Sekolah Kebangsaan Abang Man, Simunjan pada 11 hingga 12 Ogos anjuran Pejabat Pendidikan Daerah Simunjan dengan kerjasama Jabatan Pengajian Melayu IPG Kampus Tun Abdul Razak.
Seramai 24 peserta yang terdiri daripada guru sekolah rendah dan menengah ini telah mengikuti kursus ini dan dibimbing untuk menghasilkan laporan inovasi dengan menggunakan kaedah PUSAR + DO dan kajian tindakan.
Majlis penutupan telah disempurnakan oleh Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Simunjan iaitu Puan Hamsiah Lazim.
Sesi bengkel itu telah dikendalikan oleh Encik Muhaimi Suhaili, Encik Halik Wang dan Encik Michael Belekum iatu pensyarah dari Jabatan Pengajian Melayu, IPG Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan.
(2) (iii) Produk yang dihasilkan melalui pameran sempena Konvensyen Penyelidikan, Inovasi dan Kreativiti (PIK) 2020 yang bertempat di IPG Kampus Tun Abdul Razak pada 8 hingga 10 September 2020.
(3) Penggunaan PUSAR+DO telah dilaksanakan dalam kalangan pelajar Program Diploma Pendidikan Pascasiswazah (PDPP) Ambilan November 2018 yang menjalani praktikum di sekolah berikut:
BIL | SEKOLAH | JUMLAH PELAJAR |
1 | SMK Lopeng Tengah, Miri | 1 orang |
2 | Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang, Miri | 1 orang |
3 | SMK Chung Hua, Miri | 2 orang |
4 | SMK Taman Tunku, Miri | 1 orang |
5 | SMK Batang Igan, Dalat | 1 orang |
JUMLAH KESELURUHAN | 6 ORANG |
Penilaian Kumpulan |
KRITERIA PENILAIAN |
Keyakinan Diri |
Pengetahuan KIK |
Kerja Berpasukan |
Pengucapan Awam |
Sifat Kepimpinan |
Komitmen |
Pengurusan Masa |
Daya Kreativiti |
||||||||
Nama |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Sebelum |
Selepas |
Ahli 1 |
7 |
9 |
4 |
8 |
7 |
9 |
8 |
8 |
7 |
9 |
6 |
10 |
6 |
8 |
6 |
8 |
Ahli 2 |
7 |
9 |
3 |
8 |
7 |
9 |
8 |
8 |
6 |
8 |
6 |
10 |
5 |
8 |
6 |
8 |
Ahli 3 |
6 |
8 |
2 |
5 |
6 |
8 |
3 |
5 |
3 |
6 |
3 |
7 |
6 |
8 |
4 |
6 |
Ahli 4 (Bersara) |
8 |
9 |
3 |
6 |
7 |
9 |
8 |
8 |
7 |
8 |
5 |
7 |
6 |
8 |
6 |
8 |
Ahli 5 |
7 |
8 |
2 |
6 |
6 |
9 |
8 |
8 |
7 |
8 |
5 |
7 |
6 |
7 |
6 |
7 |
Ahli 6 |
7 |
8 |
1 |
5 |
7 |
9 |
8 |
8 |
7 |
8 |
5 |
8 |
6 |
8 |
5 |
7 |
Ahli 7 |
7 |
8 |
1 |
5 |
7 |
9 |
8 |
8 |
6 |
8 |
5 |
8 |
7 |
8 |
5 |
7 |
Ahli 8 |
6 |
8 |
2 |
5 |
7 |
9 |
5 |
6 |
6 |
7 |
5 |
8 |
5 |
7 |
5 |
7 |
Jumlah |
6.79 |
8.38 |
2.25 |
6.00 |
6.75 |
8.88 |
7.00 |
7.38 |
6.13 |
7.75 |
5.00 |
8.13 |
5.88 |
7.75 |
5.38 |
7.25 |
Kesimpulan
Kesimpulan |
Sumber imej : Bernama.com
Visi ke arah melahirkan Masyarakat Pencipta: Melentur buluh, biarlah dari rebungnya
Ketika masa sukarlah, kita melihat setiap inci peluang. Begitulah yang berlaku kepada kumpulan kami. Ketika proses inovasi ini dilaksanakan, seluruh dunia sedang mengalami masalah Pandemik COVID19, dan pada masa itulaah pula kerajaan Malaysia telah menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac.
Oleh itu, inovasi kami bukan sahaja membina kaedah menghasilkan inovasi tetapi telah diintegrasikan melalui maya iaitu penggunaan Google Classroom, Google Meet dan pembinaan laman web bagi memudahkan sistem penyampaian, rujukan dan bimbingan kepada pelajar-pelajar yang terlibat.
Inovasi ini adalah untuk bakal guru yang menjalani kursus selama 5 tahun iaitu satu tahun (Persediaan [P]), dan empat tahun Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Fokus pelaksanaan inovasi ini adalah untuk PPISMP.
Hal ini berkaitan dengan ROADMAP IPGKTAR 2019 - 2022, kami ingin merealisasikan perjalanan organisasi ini melalui beberapa teras yang dilakarkan ke arah peningkatan KUALITI PELAJAR. Teras 2 memenuhi projek ini iaitu Memperkasakan Amalan Penyelidikan dan Inovasi Keguruan.
Impak kepada inovasi ini ialah melahirkan masyarakat Malaysia sebagai PENCIPTA produk-produk baharu melalui inovasi, bukan menjadi pengguna bagi produk-produk negara lain semata-mata.
Semuanya bermula dari awal persekolahan seperti peribahasa berkata, "Melentur buluh, biarlah dari rebungnya." Gurulah yang menjadi barisan hadapan untuk memulakan gagasan negara ini!
*****